FAQ
Vanliga frågor om flytt
Vad kostar det att anlita en flyttfirma?
Inget uppdrag är det andra likt. Våra priser varierar och är beroende på dina uppgifter såsom antal kartonger, typ av möbler, antal trappor etc.
Vänligen fyll i vår prisförfrågan för flytt, alternativt boka ett gratis hembesök/besiktning så får du en gällande offert utan extra kostnader och onödiga påslag.
Hur lång tid tar en genomsnittlig flytt?
Ett “normalt” och lokalt flyttuppdrag utförs i regel samma dag om allt är väl förberett och klart.
Inget uppdrag är dock det andra likt och tidsåtgången varierar och är beroende på dina förutsättningar såsom antal kartonger, typ av möbler, antal trappor med mera. Behöver du exempelvis hjälp med packningen så sker det i regel inte samma dag som flytten.
Vilka tjänster ingår i flyttningen?
BudCenter erbjuder fullservice och utför allt inom flytt. Ni som kund bestämmer vilka moment och vad ni behöver hjälp med.
Hur långt i förväg behöver jag boka flyttfirman?
Vi har högtryck året och rekommenderar alltid att man är ute i god tid med sin bokning. Är man flexibel med sitt flyttdatum så brukar vi ofta finna ett datum som passar.
Är ni försäkrade om något går sönder under flytten?
BudCenter är helförsäkrade och det innebär att ditt bohag, kontor med mera är helförsäkrat vid en flytt. Försäkringsbolagens villkor gäller vid ev skador.
Behöver jag vara med under flyttdagen?
Vi rekommenderar alltid att ni som kund är med på flyttdagen då det underlättar vid lastning och lossning. Kan ni inte närvara så är det dock helt okej. Är ni inte på plats är det väldigt viktigt att ni är väl förberedd och förtydligar eventuella specifika önskemål.
Vad händer om jag behöver avboka eller omboka flytten?
Vi följer Bohag 2010 resp Kontor 2003 och där finner du alla gällande branschvillkor och praxis samt rutiner vid en avbokning och allt övrigt kring ditt bokade uppdrag.
Erbjuder ni flytt till andra länder?
Vi erbjuder och utför flyttuppdrag över hela Europa. Våra utlandsuppdrag utförs utan samlastning och vi har endast ert bohag i lastbilen. Det är vår personal som lastar, transporterar och lossar bohaget.
Hur hanterar ni tunga eller skrymmande föremål?
Möbler och annat gods skyddas och filtas alltid in vid inlastning i våra fordon. Vid tunghantering av piano och dylikt så använder vi oss bland annat av bärselar.
Vad behöver jag förbereda innan flyttfirman kommer?
Väljer ni att packa själva så rekommenderar vi alltid att ni följer våra Tips & Råd då det innebär att flytten sker smidigt och kostnadseffektivt utan extra kostnader för dig som kund.
Grundprincipen är att allt som får plats i kartong ska ner i kartong. Montera ner det som är möjligt/krävs och emballera det som är ömtåligt.
Vanliga frågor om städ
Hur lång tid tar en flyttstädning?
Hur lång tid en flyttstädning tar är beroende på bostadens eller kontorets storlek och skick.
Ett mindre objekt i välvårdat skick städar vi ofta klart på en dag. Ett större objekt kräver extra arbete/resurser och ibland kan det vara aktuellt med flera dagars städning.
Vad behöver jag förbereda innan flyttstädningen?
Ni finner information och våra rutiner kring vår flyttstädning på hemsidan.
Exempelvis är det bra om ni har stängt av frys och kyl innan vår ankomst. För bästa resultat ber vi dig att skapa så fria ytor som möjligt, så att vi kan städa effektivt.
Behöver jag vara på plats under flyttstädningen?
Nej, du behöver inte närvara då vi är självgående och städar varje dag, året om och på alla tider.
Praxis är att nycklarna lämnas av dig på vårt kontor och att du återfår nycklarna samma dag, när vi är klara med städningen. Vår personal kontaktar dig någon timme innan de är klara så du får möjlighet att besiktiga och godkänna uppdraget.
Vad kostar flyttstädning?
Inget hem eller uppdrag är det andra likt. Vänligen fyll i vår prisförfrågan för flyttstädning så erhåller du ett gällande prisförslag som är baserat på dina uppgifter. Vi behöver bland annat veta bostaden/kontorets storlek samt om du önskar att vi ska städa några biytor.
Vad händer om jag behöver avboka eller omboka städningen?
Vi följer Bohag 2010 och Kontor 2003 gällande eventuella om- eller avbokningar och där finner ni allt övrigt gällande bransch rutiner och villkor gällande er bokning.
Vanliga frågor om magasinering
Vilka storlekar på utrymmen finns tillgängliga?
Vi erbjuder förråd i alla storlekar. BudCenter i Uppsala samarbetar med Shurgard Self-Storage som erbjuder trygg magasinering i bevakade lokaler över hela Sverige och utomlands.
Ingår försäkring eller måste man teckna en egen?
Försäkring tillkommer och tecknas i samband med att du bokar din magasinering.
Kan jag få hjälp av er att flytta mina saker till och från magasinet?
Överlåt gärna allt till oss! Vi sköter då flytten från din nuvarande bostad, eller kontor och tar hand om allt det administrativa gällande din magasinering och sedan flytten till din nya adress.